Haderslev Idræts-Forening

Opstart af klubben

Haderslev Idræts-Forening´s jubilæumsskrifter fortæller, at nogle unge idrætsfolk i Haderslev en augustdag i 1922 stiftede HIF. Det kan tilføjes, at det helt nøjagtigt var den 22. august 1922.

Lige fra begyndelsen havde HIF folk med på udvalgte hold og i mange år var HIF blandt de bedste – især var det en overgang en kendsgerning, at HIF var en af de dominerende løberklubber i Danmark. Det var især kendetegnet ved stafetløb på mellemdistancerne, hvor det ofte ved mesterskabskonkurrencer ingen konkurrenter var – det kunne ikke betale sig for andre klubber at stille op. HIF kunne næsten altid besætte første og anden pladsen og så var det jo ikke så meget at kæmpe om.

Motionsafdelingen

Det var i slutning at 70érne, at der blev dannet en motionsafdeling. Starten var møjsom, det var stadigt ikke “in” at motionere – ihvertfald ikke så man blev set. Men langtsomt kom der et solidt grundlag for afdelingen, som efterhånden blev den største i HIF.

Atletikafdelingen

Atletikafdelingen var på et tidspunkt det bærende element i foreningen, men interessen har været svingende – op og ned. Uden at det egentligt kan gives nogen entydig forklaring på dette.

Nu er atletikafdelingen igen ved at få stor opbakning og det bliver spændende at følge udviklingen. Som med så meget andet, så gælder det om at komme over en vis “kritisk” masse, hvorefter udviklingen omend ikke af sig selv stiger, så dog hurtigere.